Osobom do 30 roku życia, po zarejestrowaniu się jako osoby bezrobotne lub poszukujące pracy, doradca do spraw zatrudnienia ustala Indywidualny Plan Działania (IPD), który zawiera m.in.:
- możliwe do realizacji formy pomocy ze strony Urzędu, dostosowane do sytuacji i potrzeb klienta (np. staże, szkolenia, prace interwencyjne, bon na zasiedlenie, pośrednictwo pracy, poradnictwo zawodowe),
- działania, które bezrobotny lub poszukujący pracy może zrealizować samodzielnie,
- sposób kontaktowania się z doradcą do spraw zatrudnienia i monitorowania realizacji Indywidualnego Planu Działania oraz termin jego zakończenia.
Sporządzenie IPD poprzedzone jest oceną umiejętności cyfrowych osoby.
Oceny poziomu umiejętności cyfrowych dokonuje doradca do spraw zatrudnienia na podstawie przygotowanej do tego celu ankiety. W zależności od jej wyników doradca do spraw zatrudnienia ustala z osobą dalszy sposób postępowania.
Przed wizytą u doradcy do spraw zatrudnienia można dokonać wstępnej samooceny swoich umiejętności cyfrowych, zastanowić się na jakim są poziomie (bardzo dobrym, dobrym, przeciętnym, niskim) oraz czy wymagają uzupełnienia.